170331 IMG_2838

Kookles en een geslaagde 3-gangen lunch op school

Kookles en een 3-gangen lunch op school

Tijdens de kookles heeft onze oudste een heerlijke 3-gangen lunch op school gemaakt. Bij de informatie die wij kregen bij de inschrijving werd er vermeld dat de kooklessen in het teken staan van gezond eten. Dat past natuurlijk helemaal.

De kooklessen170328 IMG_2836 die ik voorbij zag komen stonden wel erg in het teken van “zoet”. Dat kan toch ook anders? En dat resulteerde in een heerlijke, toegankelijke en super gezonde 3-gangen lunch voor de hele klas. Ik vind het namelijk altijd zo zonde van al die kinderlijfjes wanneer er zoveel suiker en bewerkt eten gegeten/ meegeven wordt. Een kind in de groei heeft heel veel bouwstenen nodig, alleen daar gaan we het nog een andere keer over hebben.

Er waren wel een aantal voorwaarden waaraan de lunch moest voldoen, want in de klas zitten ook een aantal kinderen met een allergie/intolerantie voor gluten, lactose, koemelk en noten. Ook is het natuurlijk de bedoeling dat de kinderen kunnen helpen met de bereiding en is er een bepaald budget. Dit resulteerde is een lunch bestaand uit een wortelsoep, ei-wortelmuffin en als toetje een appelzonnetje.

De “ kookmoeders” van de klas hadden een leuke uitdaging, want om 12 uur zou de lunch klaar staan. De klas werd in groepjes verdeeld en alle groepjes hebben stap voor stap meegewerkt aan het maken van de lunch. Om 12 uur zaten alle kinderen aan hun tafeltjes vol spanning te wachten. Wat was het ontzettend gezellig om samen te eten van een zelfgemaakte lunch.

De wortelsoep vonden veel kinderen erg lekker, daarna kwam de ei-wortelmuffin en als toetjes een heerlijk appelzonnetje. Vooral van de muffins en appelzonnetjes is uitbundig gesmuld. Een hele geslaagde en gezonde lunch! En wat rook het lekker in de school…

De recepten van de lunch volgen snel.

170331 IMG_2838

Voorjaar in de lucht!

170322 spring-1371148_1920Voorjaar in de lucht!

Zo heerlijk. ‘s ochtends op de fiets voel je het al in de lucht. Het is koud, maar je voelt dat het een lekkere dag wordt. Het voorjaar is begonnen en de winter laten wij achter ons.

Een van de pijlers van het natuurvoedingspatroon is het eten volgens de seizoenen. Maar waarom eigenlijk?

Groenten van het seizoen zijn niet gekweekt in kassen en komen van de koude grond. Deze groenten en fruit hebben een hogere voedingswaarde. Ze bevatten meer vitaminen en mineralen en meer bioactieve stoffen of te wel fytonutriënten. Fytonutriënten zijn plantenstoffen die de plant in staat stellen zich te verdedigen tegen infectieschade, insecten en ander micro-organismen. Deze stoffen geven de geur, kleur, aroma en de smaak van het fruit en de groenten. Het is een nieuw en vrij onbekend terrein. Wel is bekend dat ze een ontstekingsremmende, antioxidanten en kanker remmende werking hebben.

Daarnaast blijkt dat biologische groenten en fruit ook meer van deze bioactieve stoffen bevatten.

Ook heeft elke seizoen zo zijn eigen kwaliteiten. In de winter heb je meer behoefte aan de verwarmende stamppotten en in de zomer meer aan de lichtere en verfrissende voeding, zoals een salade. Het voorjaar staat meer in het tekenen van het reinigen. Het lichaam ontdoen van ballaststoffen. Net als de jaarlijkse voorjaarsschoonmaak in huis. Je lichaam verlangt ook naar reiniging en verfrissing na de winter.

Daarnaast komen groenten en fruit uit het seizoen vaak uit de regio/ Nederland en zijn ze minder belastend voor het milieu. Ook komen ze van de koude grond en worden ze niet gekweekt in kassen en dat is ook weer beter voor het milieu.

Maar wat zijn nu de groenten en fruit van dit seizoen?

Lentegroenten

Asperges                    Peultjes                       Spinazie

Bleekselderij            Prei                                Spitskool

Bloemkool                 Raapstelen                Uien

Bosuitjes                     Rabarber                    Witlof

broccoli                       Radijs                             Wortel

Koolrabi                       Rucola                           Zoete Bataat

Paddenstoelen         Snijbiet

Lentefruit

Aardbei                       Citroen                        Peer

Appel                           Framboos                    Rode bes

Avocado*                    Grapefruit                 Sinaasappel

Banaan*                      Kers

* Dit fruit wordt ingevlogen

170331 IMG_2838

Ik ben officieel begonnen

Mijn eerste blog, wat ontzettend spannend. Ik ben nu echt begonnen!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn diploma’s heb gehaald en de plannen voor mijn bedrijf heb vormgegeven. Nu is het zover! Mijn site is online, mijn folder en flyers zijn klaar en ik heb een mooie praktijkruimte gevonden.

Regelmatig zal ik op de site een bericht plaatsen. Dit kan over verschillende onderwerpen gaan. Soms zal ik wat verdieping geven over bepaalde onderwerpen, soms een lekker recept of iets vertellen over de Bach Bloesems.

Ik hoop jullie mee te mogen nemen in de (nieuwe)wereld van de natuurvoeding en hoop te laten zien dat je met gezonde voeding echt verschil kunt maken voor je gezondheid.

Ik wens jullie heel veel plezier met het lezen van mijn site.

Heb je vragen of opmerkingen? Dan kunnen jullie mij altijd mailen.

Gezonde groetjes,

Melanie